Programmeringsslingan
Använd mattorna ur serien Form för att lägga ut slingor på golvet.
Använd mattorna ur serien FORM för att lägga ut slingor på golvet. På varje matta ska barnen följa en viss instruktion och sedan gå till nästa matta. Vilka instruktioner som de olika mattorna representerar bestäms innan leken börjar av barnen själva.
Förslag på instruktioner kan vara rörelser som att klappa i händerna eller ljud som hur en gris låter.
Leken passar både för liten och stor grupp.
Målområden
- Digitalisering
Vad kan vi arbeta med
- Programmering
- Konsekvenser
- Strukturer
Tips för att komma igång
Utmana barnen att gå banan från olika håll. Be dom återberätta hur deras olika programmeringspromenader blev.
Relaterade artiklar
Den första leken
Den första “leken” är både aktiverande och undervisande, men främst ett sätt att introducera barnen till mattorna.
Mönster
Använd mattorna som utgångspunkt och låt barnen lägga mönster (Mandala) efter givna förebilder.
Rutsystem
Lägg ut alla mattor ur serien Form på golvet i ett rutnät. Bestäm innan leken börjar vad barnen ska göra när de kommer till de olika mattorna.
Integritet
Låt mattorna ur serien Form vara barnets egen plats när man jobbar flera tillsammans i ett rum.